Zapytaj lub skomentuj 
Przeczytaj!
   Możliwe, że to co przeczytałeś
 lub za chwilę przeczytasz w
 tym artykule jest dla ciebie
 czymś dziwnym. Zastanawiasz
 się dlaczego miałbym
 (miałabym) poświecić tak wiele
 przez kilka dni. Zanim powiesz
 "nie wierzę w to" albo "to nie
 dla mnie" SPRÓBUJ!. CO CI
 SZKODZI? A MOŻE TO JEST
 SPOSÓB KTÓRY CI POMOŻE
 Jestem o tym przekonany!.
 
 
Jak rzucić palenie? Jak rzucić palenie w ciągu 5 dni!
     Jesteś już przekonany o szkodliwości palenia papierosów, ale to za mało, by je rzucić. Posiadasz też głębokie pragnienie uczynienia tego oraz chociaż troszeczkę silnej woli. To bardzo dobrze. Potrzebujesz teraz już tylko kilku dobrych rad i wskazówek, które pomogą ci zrealizować twoją decyzję.

     Powtarzaj często następujące zdanie: Zdecydowałem, że już więcej nie zapalę! Powtarzaj je przez cały dzień, aż do ostatniej minuty przed snem. To ciągle powtarzanie jest dowodem, że naprawdę chcesz przestać palić, Gdy każdego dnia z przekonaniem powtarzasz te słowa, możesz być pewien, że ta pozytywna deklaracja słowna wpływa także korzystnie bezpośrednio na fizyczną potrzebę palenia odczuwaną przez twoje ciało.
W wielu przypadkach ta decyzja osłabia natychmiast i w sposób bardzo dostrzegalny ten pociąg do palenia.

     W momencie, gdy potrzeba palenia jest bardzo silna, spójrz na zegarek. Patrz na wskazówkę sekundnika poruszającą się po tarczy. Obojętnie jak wielka jest potrzeba zapalenia, możesz z całą pewnością ją przezwyciężyć, przez sześćdziesiąt sekund. Gdy pierwsza minuta minie, możesz wytrwać jeszcze następną minutę. Zauważysz, że kiedy trzecia minuta będzie już mijała, ta tak mocna potrzeba zapalenia przejdzie swój punkt kulminacyjny i zacznie się zmniejszać.

     Sugerujemy ci, byś zastosował poniższe rady w chwilach, gdy potrzeba zapalenia będzie się nasilać i będzie trudna do opanowania. Wierzymy też, że dzięki pomocy Tego, który cię stworzył i kocha, odniesiesz piękne zwycięstwo nad swoją słabością. Powodzenia!

1. Boża pomoc nie zawiedzie.

     Najważniejszą częścią całego przedsięwzięcia jest zwrócenie się do Boga o pomoc. Jeśli nigdy dotąd nie modliłeś się, teraz jest czas, by nauczyć się tego. Niebo jest zainteresowane niesieniem pomocy każdemu człowiekowi szczerze pragnącemu porzucić palenie. Złóż swoją wolę w ręce Boga, a staniesz się niepokonany. Nigdy nie upadniesz stojąc po Bożej stronie.

     Najwspanialsza ze wszystkich ksiąg, jakie kiedykolwiek zostały napisane, mówi: "Proście, a otrzy-
macie". Słowa te to nie tylko obietnica Boga, ale i zapewnienie o Jego mocy dopomożenia nam w przezwyciężeniu jakiegokolwiek złego nałogu. Nie wahajcie się prosić o silę. Prosząc wierz, że otrzymasz moc, a stanie się to. Naturalnym prawem jest, że siły przybywa, gdy jest ona wykorzystywana. To prawo stosuje się do ćwiczeń fizycznych, siły woli, a także wiary. Wypróbuj je,
a zobaczysz efekty.

     Gdy w ciągu kilku pierwszych dni poczujesz silną potrzebę zapalenia, zatrzymaj się tam gdzie jesteś i powiedz sobie: "Postanawiam nie palić". Proś Boga, by wzmocnił to postanowienie. Potem napij się wody i oddychaj głęboko. Zauważysz, że ta potrzeba słabnie, po kilku minutach kryzys mija zupełnie. Te okresy silnego pociągu będą coraz krótsze i będą występować rzadziej. Jesteś w stanie zwyciężyć je!

     Trzymaj się codziennie planu dnia, a będziesz czuł się lepiej i poznasz zadowolenie z życia, jakiego nie doświadczyłeś już od dawna. Możesz teraz śmiało patrzeć w oczy ludziom, bo ty jesteś kimś, a nie papieros, który rządził tobą. Gdy przechodzisz kryzys, możesz być bliższy całkowitego zwycięstwa niż sobie to wyobrażasz.

     Niedawno długoletni palacz, który porzucił nałóg dzięki programowi antynikotynowemu, powiedział: "Jestem zdumiony tym, jak wiele dodatkowych dobroczynnych efektów ma ten program rzucania palenia". Potem wymienił wiele pozytywnych doświadczeń związanych z ćwiczeniami fizycznymi, głębokim oddychaniem i wzmocnieniem siły woli potrzebnej do panowania nad swoimi nawykami. Porzucenie palenia zaowocowało w jego życiu znaczną ogólną poprawą samopoczucia. Podsumowując powiedział: "Wszystkie te dobrodziejstwa stały się moim udziałem dzięki temu, że postanowiłem zerwać z paleniem". Jesteśmy pewni, że przypadek tego człowieka nie jest ewenementem. Gdy człowiek przestaje palić, uwalnia się od wielu negatywnych decyzji związanych z wpływem nałogu. Można wówczas otworzyć drzwi wiodące na nowe drogi lepszego życia.

     A teraz słowo poważnego ostrzeżenia. Jeśli pozwalać sobie będziesz na brak kontroli nawyków związanych z jedzeniem, piciem, pracą i snem, twoje zdolności obronne będą niepostrzeżenie, ale systematycznie zmniejszać się. Nie zapominaj, że twój utrwalony psychofizyczny nawyk może w każdej chwili wywołać nie dające się opanować pragnienie palenia.

     Bądź czujny. Twoim zadaniem jest ukształtowanie tak silnego nawyku niepalenia, jak wcześniej silny był nałóg palenia. Pamiętaj, to wymaga czasu, ale jest w zasięgu twoich możliwości!

     Pamiętaj także, że "więcej rzeczy zmienia się dzięki modlitwie, niż świat może sobie to wyobrazić".

2.Uważaj, co pijesz.

     Nie pij alkoholu, herbaty, kawy i napojów kofeinowych. Staraj się unikać wszelkich podniet, aby nie wytrącać twego systemu nerwowego z równowagi. Mleko albo maślanka jest teraz twoim ulubionym trunkiem. Jako ciepłych napojów używaj kawy zbożowej i herbat ziołowych.

     Wielu palaczy starających się walczyć z nałogiem podwaja dzienna dawkę kawy nie zdając sobie sprawy, że w ten sposób wzmagają chęć palenia, z którą usiłują się uporać. Ale to nie wszystko. Kofeina zawarta w kawie doprowadza do rozstroju układ nerwowy. Przysparza to niepotrzebnego napięcia w okresie, w którym potrzeba jak najwięcej spokoju.

     Innym groźnym wrogiem siły woli jest alkohol, który spożywany w jakiejkolwiek formie, dociera wprost do głównych centrów woli i rozsądku w mózgu. Z tego powodu alkohol powinien przynajmniej w ciągu kilku następnych dni stać się twoim wrogiem numer jeden.

     Większość osób, które rzuciły kiedyś palenie, opierały się temu nałogowi skutecznie aż do momentu, gdy znalazły się na zakrapianym alkoholem przyjęciu. Mieli zamiar wypić tylko szklaneczkę piwa przez cały wieczór, ale zawsze znalazł się jakiś dobry przyjaciel, który namówił ich na "jednego głębszego za stare czasy". Potem dopiero po wypaleniu dziesiątego papierosa zastanawiali się, co stało się z ich silnym postanowieniem niepalenia.

3. Czego nie jeść.

     Często możemy określić, że ktoś jest zaawansowanym palaczem patrząc na sposób, w jaki przyprawia swój posiłek. Używa on ostrych przypraw w dużej ilości. Ponadto je dużo mięsa, tłuszczu, dań smażonych, ciężkostrawnych, co sprawia, że porzucenie palenia jest dlań prawie niemożliwe.

     Powodem używania przez palacza silnych przypraw jest to, że palenie powoduje unieczynnienie gruczołów smakowych i palacz potrzebuje dużej ilości ostrych przypraw, by wywołać reakcję smakową. Gdy przestaje palić, jego gruczoły smakowe budzą się z długiego uśpienia i dają palaczowi odczuć wspaniały smak potraw przyrządzanych przez jego żonę, co zmusza wolę do kolejnego wysiłku:walki z apetytem. Postaraj się zrezygnować z takich przypraw jak musztarda, pieprz, ocet i chrzan. Pamiętaj, nie używaj niczego, co piecze, choć jest zimne.

     Podczas tych pięciu dni nie jedz krwistych steków ani tłustych smażonych potraw. Daj twemu organizmowi szansę regeneracji spożywając możliwie najprostsze i naturalne pokarmy.

     Niektórzy doświadczyli, że zjedzenie dobrze wysmażonego kotleta powoduje silne pragnienie zapalenia papierosa. Dzieje się tak prawdopodobnie na skutek wzrostu we krwi poziomu amoniaku powstającego w mięsie podczas działania wysokiej temperatury na białko i podrażniającego układ nerwowy. Im bardziej wysmażony kotlet, tym więcej zawiera amoniaku. Dobrze jest ograniczyć spożywanie mięsa do ryb, co dodatkowo pomoże zachować niski poziom cholesterolu.

     Skoro mówimy o różnego rodzaju pokarmach, nie możemy zapomnieć o tym, że należy unikać ciężkostrawnych, słodkich deserów.

     W białym cukrze nie ma witamin ani mikroelementów. Potrzeba ich jednak do spalania cukru znajdującego się we krwi. Gdy jesz dużo białego cukru, twoje zapasy witamin B - od których zależy prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego - są wciąż zużywane w celu spalania nadmiaru cukru w organizmie. Nic dziwnego więc, że nerwy często cię zawodzą.

     Dlatego też podczas tych pięciu dni, gdy starasz się przełamać nałóg palenia, odmów sobie słodkich ciast i deserów zawierających duże ilości cukru. To da twoim nerwom szansę przetrwania trudnego okresu.

4. Co jeść.

     Twoja dieta powinna składać się z owoców, zbóż, warzyw i umiarkowanej ilości orzechów. Jedz dużo surowych owoców (zwłaszcza w sezonie owocowym). Najlepiej nie łączyć surowych owoców z surowymi warzywami w jednym posiłku. Nie jedz nic między zasadniczymi posiłkami. Jeśli chcesz, możesz żuć miętową gumę.

     Jednym z argumentów, dlaczego ludzie nie chcą rzucić palenia, jest to, że przytyją i będą wyglądać jak balon. Pytają: Co jest gorsze, być grubasem czy palić papierosy?" Nie martw się nadwagą w ciągu pierwszych kilku dni.

     Nie znaczy to jednak, że problem ten nie jest ważny. Nauczysz się jednak radzić sobie z nim szybciej, niż przypuszczasz. Twoja siła woli będzie stale wzrastać. Jeśli powstrzymałeś się od jedzenia i picia tego, co szkodliwe, możesz stanąć do walki z nadwagą. Wielu ludzi przekonało się, że mogą kontrolować swoją wagę łatwiej niż zapanować nad nałogiem palenia. Tak więc nabierz odwagi; możemy dać ci kilka cennych rad, jak zachować wagę ciała w normie. Musisz poznać kilka faktów. Gdy przestajesz palić, bardziej zaczyna ci smakować pokarm, odczuwasz silniejszą chęć jedzenia, ale twój metabolizm (spalanie pokarmu) zostaje zwolniony. Wraca on po prostu do normy. Dostarczanie organizmowi nadmiaru pokarmu (kalorii) wymaga codziennego wysiłku fizycznego pozwalającego spalić ten nadmiar. Spaceruj codziennie przynajmniej przez trzydzieści minut dość szybkim krokiem. Pamiętaj, im więcej jesz wysokokalorycznych produktów - ciastek, lodów, cukierków - tym więcej musisz ćwiczyć.

     Oto prosty plan pomocny w pozbyciu się nadwagi. Jest on zrozumiały, niezawodny i wykonalny dla ciebie. Kup dobrą wagę.

     Celem jest pozbycie się pół kilograma wagi tygodniowo. Jest to spore osiągnięcie. Oczywiście nie jest to tempo zawrotne, ale pozwala uniknąć zwiotczenia skóry. Przy tym istnieje mniejsze niebezpieczeństwo niedoborów pokarmowych i wstrząsu wywołanego diametralną zmianą w organizmie.

     Program zaczyna się dobrym śniadaniem. I tutaj, na samym początku, wielu przegrywa. Pomijają śniadanie i starają się je zastąpić jakimiś przekąskami, które uniemożliwiają powodzenie programu kontrolowania wagi. Nie można z powodzeniem kontrolować wagę ciała jedząc między posiłkami.

     Ludzie jedzą nieraz tyko dwa posiłki w ciągu dnia, ale w złych porach. Pierwszy posiłek jedzą w południe, a wręcz objadają się wieczorem. Niech kolacja będzie twoim najlżejszym posiłkiem. Soli używaj w bardzo małych ilościach tylko do przygotowania pokarmów, a nie jako przyprawy stołowej. Ogranicz lub wyeliminuj potrawy smażone, tłuste oraz desery. Używaj bezcukrowych miętowych cukierków i gum do żucia. Jeśli musisz, jedz między posiłkami tylko surową marchewkę lub seler. Jeśli nie zanotujesz spadku wagi, zwiększ ilość ćwiczeń fizycznych albo ogranicz ilość spożywanych kalorii, a przyniesie to z pewnością pożądany efekt. Pamiętaj, jeśli poradziłeś sobie z paleniem, możesz poradzić sobie również z nadwagą.

5.Spacer po posiłku.

     Po posiłku wyjdź na zewnątrz, przespaceruj się oddychając głęboko przez 15-30 minut. Nie siedź po posiłku. Jest to pora, gdy chęć zapalenia papierosa jest najsilniejsza. Wyjdź na zewnątrz.

     Dotąd miałeś nawyk jedzenia obfitego obiadu, po którym zapadałeś się z papierosem w ustach i gazetą w ręku w swój ulubiony fotel przed telewizorem. Twój fotel jest teraz dla ciebie pułapką przesiąkniętą zapachem tysięcy wypalonych w nim papierosów, stanowi istotną część twojego nałogu. Gdy siadasz w nim i zatapiasz się w zapachu unoszącym się z zasłon, sofy i dywanu, nic dziwnego, że pragnienie zapalenia ściska cię za gardło jak okrutny morderca.

     Wstań i wyjdź do twojego warsztaciku w piwnicy albo na spacer. Możesz pozmywać naczynia po obiedzie. Rób cokolwiek, ale nie siedź po posiłku. Odtąd spacer po jedzeniu jest dla ciebie obowiązkiem!

     Oto jeszcze jeden powód: Zbadano, że komórki mózgu potrzebują około pięć razy więcej tlenu niż reszta organizmu. Łatwo się domyślić, że ograniczając ilość tlenu dostarczanego organizmowi upośledzamy funkcjonowanie naszego umysłu. Czy nie powinniśmy wyciągnąć logicznego wniosku, że upośledzenie funkcjonowania umysłu spowodowane niewystarczającym zaopatrzeniem w tlen zmniejszy z kolei naszą siłę woli, tak istotną w przeciwstawieniu się ciągowi nikotynowemu?

     Ponadto odkrycia w dziedzinie medycyny wskazują, że przednia część kory mózgowej mająca bezpośredni związek z siłą woli, rozumowaniem i zdrowym rozsądkiem, jako pierwsza cierpi przy niedoborach tlenu. Dlatego w ciągu następnych kilku dni, gdy silna wola i spokojne nerwy mają wyjątkowo istotne znaczenie, postanów poświęcić dużo czasu na dotlenienie, zwłaszcza po posiłkach.

6. Ważność regularnego trybu życia.

     Dbaj o właściwą ilość odpoczynku, zwłaszcza podczas pierwszych pięciu dni, odżywiaj się regularnie, kładź się do łóżka codziennie o tej samej porze i śpij przynajmniej osiem godzin. Nie przesiaduj do późna w nocy w tym okresie. Oszczędzaj energię twojego układu nerwowego.

     Zaplanuj, że położysz się spać nieco wcześniej niż zwykle. Daj organizmowi dobry odpoczynek. Przemęczenie w jakiejkolwiek formie jest wrogiem siły woli. Wiele ludzi ogląda do późna telewizję albo bierze udział w spotkaniach towarzyskich przeciągających się do późna, pozbawiając w ten sposób swój organizm odpoczynku, a rano, gdy wstają z łóżka potykają się o dywan. Jak chronicznie przemęczona osoba może toczyć wymagającą silnej woli walkę przeciwko nałogowi, gdy jej skołatane nerwy wołają od rana o papierosa? Niezależnie od tego, czy twoje przemęczenie jest efektem braku snu czy też przepracowania, radzimy ci w ciągu tych pięciu dni unikać przemęczenia za wszelką cenę.

7. Głębokie oddychanie koniecznością.

     Aby w pełni wykorzystać nasze narządy oddechowe, musimy wykształcić lepsze nawyki oddychania. Bardzo ważna jest właściwa postawa. Jeśli ktoś siedzi prosto, w naturalny sposób odchyla barki do tylu. To zwiększa pojemność klatki piersiowej i poprawia skuteczność działania mięśni oddechowych. Głębokie oddychanie jest jednym z najlepszych i najbardziej dobroczynnych ćwiczeń.

8. Zewnętrzne użycie wody.

     Jeśli chodzi o zewnętrzne użycie wody, najlepszym zabiegiem, gdy pojawia się chęć, by zapalić papierosa, jest gorący prysznic, a po nim zimny.
     Niektórzy stosują w takich sytuacjach gorące lub zimne okłady na kończyny. W celu wykonania takiego okładu należy po prostu zamoczyć ręcznik w zimnej lub gorącej wodzie i dokładnie owinąć kończynę, po zdjęciu okładu należy rozmasować intensywnie skórę, aż do lekkiego zaczerwienienia.

9. Wewnętrzne użycie wody.

     Bardzo dobrze jest wypijać przynajmniej sześć szklanek wody dziennie między posiłkami. Można pić soki owocowe, ale niezbyt słodkie i bez cukru.


10. Środki farmakologiczne zawodzą.

     Specjalne tabletki lub inne środki mogą czasem pomóc w rzuceniu palenia. Niektórzy uznają je za bardzo przydatne, inni zaś twierdzą, że nic one nie dają. Być może zechcesz spróbować tego rodzaju środków. Jeśli nerwy zbyt mocno dadzą ci się we znaki, udaj się do lekarza, by przepisał ci jakiś łagodny środek uspokajający do zażywania przez dzień lub dwa. Przed zażyciem jakichkolwiek środków farmakologicznych dobrze jest skonsultować się z lekarzem.


Opracowane przez Kościół Adwentystów Dnia Siódmego.
(Oficjalny adres internetowy Kościoła w Polsce: www.advent.pl)
(Oryginalny tytuł: Jak przestać palić)

Chcesz porozmawiać z kimś na temat twojego problemu z paleniem? Chcesz wziąć udział w kursach dotyczących rzucania palenia? Skorzystaj z poniższych kontaktów.

Adresy i kontakty:
:: w przygotowaniu ::

Tymczasem, jeśli chcesz się pilnie skontaktować z kimś,
kto może pomóc ci rzucić palenie, to napisz e-mail.
Design by Grzegorz Holeksa