Zapytaj lub skomentuj 

Bądźmy jak dzieci radośni i szczęśliwi, przez zdrowe odżywianie i ruch! Ogólne zasady zdrowego odżywiania:

1. Obfite śniadania i obiady z dużą ilością pełnoziarnistych produktów zbożowych i owoców. Ważne jest również urozmaicenie w jedzeniu. Im większe urozmaicenie w spożywanych produktach, tym większa pewność, że nie zabraknie nam nic, co gwarantuje nam zdrowie i witalność.

2. Prawidłowo zestawione posiłki złożone z wszystkich grup pokarmowych.

3. Eliminacja bądź redukcja do minimum białego cukru z diety. Cukier nie dość, że nie dostarcza żadnych istotnych składników odżywczych, to wypiera wartościowe związki ze spożywanego pokarmu. Cukier jest główną przyczyną próchnicy zębów, osłabia układ odpornościowy i sprzyja powstawaniu otyłości i doprowadza do chorób krążenia.

4. Dostarczenie odpowiedniej ilości pełnowartościowego białka: nabiał, , produkty roślinne(fasola, groch, soja, soczewica) połączone z produktami zbożowymi (chleb, płatki owsiane, kukurydziane,. kiełki), kaszami (gryczana, jęczmienna, jaglana)

5. Odpowiedni wybór tłuszczów. Oleje roślinne są bezsprzecznie lepsze niż tłuszcze zwierzęce, ponieważ zawierają one przeważająco więcej tłuszczów nienasyconych, które nie przyczyniają się bezpośrednio do podwyższenia cholesterolu, a nawet go obniżają.

6. Picie dużych ilości wody między posiłkami. Optymalna ilość to sześć szklanek dziennie. Wodę należy pić nie później niż 15 minut przed posiłkiem i nie wcześniej niż trzydzieści minut po posiłku. Im mniej płynów podczas posiłków tym lepiej.

7. Wybór ciemnego pieczywa, które jest bogatsze w witaminy, składniki mineralne i błonnik.

8. Ograniczenie spożycia soli kuchennej. Sód zawarty w soli podnosi ciśnienie krwi oraz sprzyja powstawaniu raka żołądka.

9. Zasada nie przejadania się i powolnego spożywania pokarmów

10. Zapewnienie żołądkowi odpoczynku pomiędzy posiłkami.

11. Spożywanie kolacji na 2-3 godziny przed snem, co stwarza lepsze warunki dla odpoczynku całego organizmu. Gwarancją zdrowego i głębokiego snu jest pusty żołądek.

12. Regularne spożywanie posiłków z zachowaniem 5-6 godzinnej przerwy.

na podstawie "ABC zdrowego stylu życia" - Grażyny Kuczek

Design by Grzegorz Holeksa